Peter Britsia 2020

Peter Britsia is illustrator en prijswinnend volksliedschrijver van het 'Ooit lag hier sneeuw en ijs'.

Antarctisch Volkslied

De hymne die iedere ochtend door de keeltjes van de Antarctische schoolkinderen trilt.

Nora van Arkel

Nora van Arkel (1992) schrijft fictie, essays, toneel en theatertekstkritieken. Daarnaast is ze redacteur bij Hard//hoofd en spendeert ze haar dagen met onderzoeken hoe verschillende tekstvormen elkaar kunnen informeren.

Notulen naar herinnering

Verslag van bewonersbijeenkomst.

Escapism Now

Een subsidieverantwoordingsverslag

Hanna Bervoets

Hanna Bervoets (1984) is schrijver, essayist en scenarist. Ze schreef zeven romans. In 2017 won ze de BNG Bank Literatuurprijs voor Ivanov, en de Frans Kellendonk-prijs voor haar gehele oeuvre. Welkom in het Rijk der zieken is haar meest recente roman.

Denkt u dat Samoa’s niet kunnen skiën?

Antwoord op een afwijzingsbrief

Sanne Bloemink

Sanne Bloemink is journalist en schrijver. Voor onder meer De Groene Amsterdammer schrijft ze over uiteenlopende onderwerpen, van onderwijs tot geluk tot het Antropoceen.

‘Jouw geschiedenis, jouw DNA!’

Script voor zintuiglijke welkomstervaring bij toegang encyclopedie Antarctica, onderdeel van pilot voor medewerkers van DNA SS (DNA Storage Solutions)

Fiep van Bodegom

Fiep van Bodegom is redacteur van De Gids. Ze schrijft regelmatig voor De Groene Amsterdammer en NRC, doorgaans over literatuur. Daarnaast publiceerde ze essays, proza en vertalingen.

Zeewierdagen

Dagboekfragmenten van een jonge vrouw op Antarctica.

De verborgen historie van Cleo Sanntag

Inleiding bij de biografie van Cleo Sanntag, twintig jaar na de eerste editie.

Else Boer

Hard//hoofd Else Boer (1991) schrijft korte verhalen en artikelen. Het liefst brengt ze haar dagen lezend en schrijvend door, maar om niet helemaal te vervreemden van de maatschappij is ze docent Nederlands op een middelbare school. Daar probeert ze haar leerlingen vooral het zeggen van ‘hij wilt’ af te leren. In de tussenuren werkt ze aan haar debuutroman.

Dodenvloten en boilersuits

Interview met Antarctica’s retroband The Useless Youth voor The Antarctic.

Gershwin Bonevacia

Gershwin Bonevacia (1992) is schrijver en sinds maart 2019 stadsdichter van Amsterdam.

Er is een gat, een groot gat

Brief van een geoloog in een penibele situatie.

Mathijs Boom

Mathijs Boom (1987) is historicus en werkt aan de Universiteit van Amsterdam aan een proefschrift over de opkomst van denken op geologische tijdsschalen in de Lage Landen in de periode 1750-1830.

De Byrdland GCS Company

Bijlage C

Charlotte Van den Broeck

Charlotte Van den Broeck (Turnhout, 1991) is een Vlaamse dichter. In 2019 werd haar tweede dichtbundel bekroond met de Paul Snoekprijs en verscheen haar prozadebuut Waagstukken.

Extase

Heidi Dorudi

Heidi Dorudi is filosoof, intersectioneel feminist, schrijver en projectmanager. Publiceert op dorudi.nl. Heidi schrijft aan haar eerste boek Metafysica en Kritiek bij Hannah Arendt: Over de mogelijkheid van vrijheid en verantwoordelijkheid in het politieke handelen.

Het ware beeld van de geschiedenis van Antarctica (1)

Deel 1 van een tweedelig seminar

Het ware beeld van de geschiedenis van Antarctica (2)

Deel 2 van een tweedelig seminar

Daphné Dupont-Nivet

Daphné Dupont-Nivet is journalist. Ze schreef onder andere voor De Groene Amsterdammer, Trouw, en De Correspondent.

Groen. Maar niet te fel trouwens

Vragenlijst welkomstpakket Bright-Ice Kamp

Lisa Dupuy

Lisa Dupuy is freelance journalist voor onder meer de NRC. Ze maakte de multimediale productie congosgold.com over de Congelese goudhandel en heeft onderzoek gedaan naar de rol van Nederland in de internationale wapenhandel.

De Afsmeltmissie

Overwegingen bij een verzekeringsclaim.

Rob van Essen

Rob van Essen (1963) is schrijver, vertaler en recensent Angelsaksische literatuur voor NRC Handelsblad. Met zijn meest recente roman De Goede Zoon won hij de Libris Literatuur Prijs.

Drink wat met de Maanman

Een kroeggesprek op de Zuidpool.

Derk Fangman

Derk Fangman (1986) schrijft korte verhalen. Hij publiceerde onder andere op Hard//Hoofd en shortreads_.

De Kinderkolonie

Twee zaalbeschrijvingen in het museum van de Kinderkolonie.

Rodaan Al Galidi

Rodaan Al Galidi (1971) is dichter en prozaschrijver, hij studeerde in Irak af als bouwkundig ingenieur en kwam in 1998 in Nederland, waar hij asiel aanvroeg. Het asiel werd geweigerd en hij is uitgeprocedeerd. Al Galidi leerde zichzelf Nederlands en begon met schrijven. In 2007 kreeg hij een voorlopige verblijfsvergunning in Nederland. Hij ontving onder meer El Hizjra-literatuurprijs en de J.C. Bloemprijs. Zijn meest recente boek is de dichtbundel Neem de Titel Serieus.

De Laatste Pinguïn

Voordracht ter ere van de opening van het eerste Puck-warenhuis in Upper McMurdo.

Dominique De Groen

Dominique De Groen (1991) is dichter. Haar debuutbundel Shop Girl verscheen in 2017 bij het balanseer en werd genomineerd voor de Poëziedebuutprijs Aan Zee en de LZWL-trofee van de VRT. In 2019 publiceerde ze Sticky Drama die bekroond werd met de Frans Vogel Poëzieprijs.

Usnea Antarctica

Dagboekfragment van een jonge Londenaar.

Marjolijn van Heemstra

Marjolijn van Heemstra studeerde af in de Godsdienstwetenschappen. Ze is schrijver, en documentaire-en theatermaker. En een genuanceerde activist.

Abrahamisten van Antarctica

Opening van de wereldvergadering van Abrahamisten

Thomas Hogeling

Thomas Hogeling (1986) is schrijver, journalist en videomaker. Onder meer voor de Volkskrant, De Speld en de VPRO.

Bekijk het verleden van Antarctica niet door een bril van het heden

Opinie

Auke Hulst

Auke Hulst (1975) is romanschrijver, journalist en muzikant. Hij schreef negen boeken. Hij won met zowel Slaap zacht, Johnny Idaho als En ik herinner me Titus Broederland de Harland Awards Romanprijs voor beste sciencefictionroman, en met Motel Songs de Bob den Uylprijs voor beste reisboek. Zijn meest recente werk is Zoeklicht op het gazon.

“LichtLand”™

Een geannoteerd shooting script van een netwerk-implantaatpromo voor “LichtLand”™

Het IJsgetij

Een bar, een ontmoeting en een complot.

Maarten Kleinhans

Maarten Kleinhans (1972) is formeel gezien hoogleraar fysische geografie maar veel liever wordt hij de professor van water en zand genoemd. Hij doet onderzoek naar rivieren en delta's op Aarde en Mars.

De veilige haven heeft al een zeemansgraf

Achtergrondartikel over de plannen voor wereldhaven Ny Elvsund

Sicco de Knecht

Sicco de Knecht (1987) is hoofdredacteur van ScienceGuide en deed een promotie in de neurowetenschappen (Universiteit van Amsterdam). Naast hoger onderwijs en wetenschap is hij geïnteresseerd in maatschappelijke thema's, en podcasts natuurlijk.

Interview met de Laatste Eco-Engineer

Een stekelig gesprek met Clarice Winterberg

Wiard van der Kooij

Wiard van der Kooij studeerde filosofie van de Universiteit van Amsterdam en is auteur voor onder meer webplatform Hard//Hoofd.

Rioolvlinders

Script voor het eerste 16+ sprookje 'Reflectie op mijn conceptie'; uitsluitend toegankelijk via gehackt netwerkimplantaat.

Emy Koopman

Emy Koopman is schrijver, onderzoeksjournalist en gepromoveerd literatuurwetenschapper. Haar eerste roman, Orewoet, verscheen in 2016 bij Prometheus en werd genomineerd voor de Fintro Literatuurprijs en de Bronzen Uil. Ze werkt aan een tweede roman.

De Adam en Eva van Antarctica

Interview in Antarctica nu - jubileumeditie.

Selin Kuşçu

Selin Kuşçu (1991) studeerde Beeld & Taal aan de Gerrit Rietveld Academie en Fiction Writing aan Pratt Institute. Ze ontving de Nieuwe Types Prijs voor beste afstudeerwerk van de Nederlandse en Vlaamse schrijfopleidingen. Ze schrijft verhalen en literaire non-fictie.

Bevindingen na huiszoeking O. Kenchic

PROCES-VERBAAL van bevindingen

Kiza Magendane

Kiza Magendane is schrijver, voor onder meer NRC en De Groene Amsterdammer, en beleidsondernemer die zich bezig houdt met burgerschap, identiteit, globalisering en Afrika in de wereld.

Bekentenis van een vechtende nazaat

Een dagboekfragment

Onzichtbare muren hebben een ingang

Hoofdstuk uit Zuid-Antarctica, een geschiedenis.

Het recht om onzichtbaar te zijn

Een bericht van een ouder

David Mitchell

David Mitchell (1969) is een Britse romanschrijver. Tot zijn bekendste werken behoren Cloud Atlas uit 2004 en The Thousand Autumns of Jacob de Zoet uit 2010. Mitchell stond meerdere malen op de shortlist van de Man Booker Prize en won in 2011 de Commonwealth Writers Prize.

Storingsrapport

Oorspronkelijke document uit het Antarctisch archief was geschreven in het Engels en getiteld 'An Irregularity Report'. For English, see below.

Jelmer Mommers

Jelmer Mommers (1987) is journalist. Hij schrijft voor De Correspondent over klimaatverandering. In 2019 verscheen van hem Hoe gaan we dit uitleggen – Onze toekomst op een steeds warmere aarde. In dat boek komt de kolonisatie van Antarctica niet voor.

Grip of het gebrek daaraan

Aantekeningen van romancier Éric Vaye, schrijver van dé familiegeschiedenis van Antarctica, bezorgd door zijn redacteur

Thomas Muntz

Thomas Muntz is onderzoeksjournalist voor Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico, daar doceert hij ook in de masterclass onderzoeksjournalistiek. Hij is tevens docent politieke filosofie en liberal arts aan de Universiteiten van Amsterdam en Tilburg. Thomas is initiatiefnemer van Project Antarctica.

De tijd van voor onze tijd

Over religie & wetenschap in de vroege geschiedenis van Antarctica

De Indringers

Een wijsgerige beschouwing van het Nieuw Biskaje-incident.

Joost Oomen

Joost Oomen (1990) is dichter, schrijver, drummer en performer. Hij publiceerde de bundels Vliegenierswonden en De stort, de novelle De zon als hij valt en de vinylsingle Joost Oomen. Hij trad op van Pisa tot Ter Apel, van Viseu tot Vlieland en van de kerk tot het kippenhok.

Keizer van de acht nachtpinguïns

Rik Peters

Rik Peters (1989) studeerde filosofie en klassieke talen in Amsterdam (UvA en VU) en in Venetië (Ca’Foscari). Sinds september 2016 doet hij aan de University of Chicago promotieonderzoek naar het snijvlak tussen wetenschap, literatuur en filosofie in Hellenistisch Griekenland.

Operatie McMurder

Memorandum over spookuitdrijvingen in de suburbs van Antarctica

Roberta Petzoldt

Roberta Petzoldt is afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie op de afdeling Beeld en Taal. Sindsdien is ze werkzaam als dichter, actrice, beeldend kunstenares. Ze maakt haar eigen performances waarin ze muziek, poëzie en lichtprojectie tot een geheel weeft.

De Lijfeigenen

Een wonderlijk verslag

Linda van der Pol

Linda van der Pol is cultuurhistoricus en neerlandicus. Redactielid van Platform Investico. Eerder werkte ze voor De Groene Amsterdammer en voor Nederlandse hogeronderwijsbladen.

De Shetland-prinses

Een expeditierapport [uittreksel].

Jan Postma

Jan Postma (1985) werkt als journalist en fotograaf. Sinds 2010 schrijft hij voor De Groene Amsterdammer over onder meer literatuur, fotografie en beeldende kunst. In het voorjaar van 2017 verscheen zijn essaybundel Vroege werken.

Wilde Aardbeien

Aantekeningen bij een zeereis naar Antarctica

Aafke Romeijn

Aafke Romeijn (1986) zingt, schrijft, twittert en blogt over politiek, feminisme, haar kat Henk en pulp-tv. In april 2018 kwam haar debuutroman Concept M uit bij De Arbeiderspers, in mei 2019 verscheen haar nieuwe album M, de soundtrack bij het boek.

Het Rio Grande-Verdrag

Een Wikipedia-pagina over de Antarctische oorsprong van non-humaan recht

De afscheidsspeech van Zoltan Slat

De volgende redevoering werd uitgesproken door Zoltan Slat bij zijn vertrek uit de nationale politiek, op 28 februari 2208 in Humboldt City.

Kasper van Royen

Kasper van Royen (1983) studeerde Wijsbegeerte in Amsterdam en schrijft korte verhalen, columns en zo nu en dan een gedicht. Zijn meest recente roman is En toen kwam Annika.

Pinguïnperikelen

Overpeinzingen uit een pinguïnpretpark.

Aya Sabi

Erik van Sebille

Erik van Sebille is oceanograaf en klimaatwetenschapper aan de Universiteit van Utrecht. Zijn onderzoek richt zich op de vraag hoe oceaanstromen hitte, voedingsstoffen, zeeleven en plastic deeltjes verplaatsen.

Onderzoeksvoorstel Plastic voor de Toekomst

Subsidieaanvraag bij het Katholiek College te Nieuw Tonga

Willy van Strien

Willy van Strien is freelance wetenschapsjournalist en schrijft onder meer over natuur en biologisch en medisch onderzoek

De stank is niet te harden

Bericht van bioloog Janna de Wit aan entomoloog Frederika Smit in Tromsø, Noorwegen

Babah Tarawally

Babah Tarawally, Sierra-Leoons-Nederlandse schrijver en gespreksleider die zich inzet voor onafhankelijke media in ontwikkelingslanden. Als columnist bij dagblad Trouw schrijft hij over (verborgen) discriminatie en racisme. Gevangen in zwart wit denken is zijn meest recente boek.

Lunchen in Mofou

Een reportage uit de hoofdstad.

Jaap Tielbeke

Jaap Tielbeke (1989) werkt sinds 2015 op de redactie van De Groene Amsterdammer. Hij schrijft vooral over klimaatverandering, sociale bewegingen en democratische vernieuwing. Ook publiceerde hij, onder meer, over de ideologie van filantrokapitalisten en de verwording van WikiLeaks.

De Goede Verliezer

Overpeinzingen na een mislukte campagne

Jeroen Trommelen

Jeroen Trommelen (1956) is hoofdredacteur van platform voor onderzoeksjournalistiek Investico. Hij is onderzoeksjournalist, auteur van journalistieke boeken en voormalig bestuurder en voorzitter van de Nederlands-Vlaamse Vereniging voor Onderzoeksjournalistiek VVOJ. Tot augustus 2016 werkte hij als onderzoeksverslaggever bij de Volkskrant.

Roesland

0.1 Voorwoord:
De ondermijning van Roesland
身心自由

Gemma Venhuizen

Gemma Venhuizen (1985) is wetenschapsjournalist en werkt als biologieredacteur bij NRC Handelsblad. Ze is gek op reizen, vooral naar koude gebieden.

‘Voor onze dierentuin maakt het niet uit als de keizerspinguïn uitsterft’

Interview met Penguin World-directeur Athalas Fitzgerald

Wytske Versteeg

Wytske Versteeg (1983) is schrijver en politicoloog, momenteel is ze verbonden aan de Urban Futures Studio, Universiteit Utrecht. Ze publiceerde de romans Quarantaine, Boy, De Wezenlozen en het non-fictieboek Dit is geen dakloze.

Het donker en de mens

Misdaad, kennis en burgerschap op het vroege Antarctica

Louise Fresco en Simon Vink

Thomas Heerma van Voss

Thomas Heerma van Voss is schrijjver. Hij bracht de romans De Allestafel en Stern uit. In 2014 volgde de verhalenbundel De derde persoon. In 2017 verscheen zijn essaybundel Plaatsvervangers. Begin 2020 verscheen zijn roman Condities.

LIVEBLOG, 21-3-2199

– Grote explosies tijdens reünieconcert The Useless Youth: zeker twintig doden, aantal gewonden onduidelijk.

Samuel Vriezen

Samuel Vriezen (1973) is een Nederlandse componist, dichter, essayist, redacteur en vertaler. In 2016 verscheen zijn lange essay Netwerk in Eclips in boekvorm bij de Wereldbibliotheek.

Uitwissing

Het belangrijkste society-verhaal van de 24ste eeuw, dat nooit verteld is.

Niña Weijers

Niña Weijers schrijft voor de De Groene Amsterdammer en is redacteur bij De Gids. Ze debuteerde met haar roman De consequenties, die o.a. werd bekroond met de Anton Wachterprijs, de Gouden Boekenuil Publieksprijs en de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs. In juni 2019 verscheen haar nieuwste roman, KAMERS ANTIKAMERS.

Penvriend(in) gezocht

Een oproep in de sectie 'vrijetijdsbesteding 10-17 jaar, interactief' van het netwerk-implantaat.

Ferry Wieringa

Ferry Wieringa schrijft verhalen over ogenschijnlijk onbeduidende levens en plekken. Figuranten spelen in zijn wereld de hoofdrol, alledaagse locaties vormen het decor. Zijn verhalen verschijnen in kranten, tijdschriften en online bij onder meer bij www.hardhoofd.com.

Buiten de muren van Jericho Base

"Ik zag hem op een landje, een onooglijk stuk grond..."

Olivier Willemsen

Olivier Willemsen is schrijver. Zijn roman Roza stond op de shortlist Beste Boek voor Jongeren 2019. Eind dit jaar verschijnt zijn nieuwe roman.

Herinneringen van een dodenakkerbezoekster

Penguin World
2150

Tijdlijn

2119

De eerste burgerkolonisten zetten voet aan wal. Het zijn Zuidzee-eilandbewoners, wiens land door de stijging van de zeespiegel verdwenen is.

Bekentenis van een vechtende nazaat

Een dagboekfragment

door Kiza Magendane

De Byrdland GCS Company

Bijlage C

door Mathijs Boom

2123

Vier jaar nadat de eerste kolonisten in de vorm van gerelocaliseerde Eilanders voet aan wal zetten op Antarctica komt nu ook de vrije of niet-gedwongen kolonisatie van Antarctica gestaag op gang.

Wilde Aardbeien

Aantekeningen bij een zeereis naar Antarctica

door Jan Postma

2127

2137

2141

2143

2144

2147

2150

2152

2156

2160

2170

2172

2173

De kolonisatie is flink opgeschoten. Er zijn grote steden, het 'daglichtprobleem' is opgelost en het gaat goed met de keizerspinguïn.

De oase Humboldt City

Gedurfder dan Boyan Slat. Een reportage over de technologische oplossingen voor de ontberingen van Antarctica.

door Louise Fresco en Simon Vink

2174

2189

2190

2198

2201

2209

2216

2218

2219

2223

2233

2250

2255

2265

2266

2400

2401

2410

Welkom op Project Antarctica! Op deze site bent u in 2419 en vindt u het archief van de kolonisatie van Antarctica die in 2119 begon. Dwaal over de kaart, struin door de tijdlijn en duik in de verhalen van de bewoners van Antarctica.

We all live in a Penguin World, we all live in a Penguin World.

Het muziekje klonk meteen als je de koepel binnenstapte en vervolgens was er geen ontkomen aan. De melodie op zich en het kinderkoor waren al irritant genoeg, maar als Puck de Pinguïn met z’n nasale snaterstem inviel kreeg je gelijk zin iemand te wurgen. Dat effect had het tenminste op Jurjen en hij kon zich niet voorstellen dat het voor enig weldenkend mens anders zou zijn. En je zou het niet denken als je om je heen keek, maar weldenkende mensen moesten hier ook rondlopen. Zelfs John had zich immers niet te goed gevoeld voor Penguin World, hij ging hier elk half jaar met zijn koters heen.

‘Je moet je eraan overgeven: de absurditeit omarmen van deze laatste oprisping van massa-entertainment, de ironie dat de kapitalistische radertjes door blijven draaien terwijl de wereld onder onze voeten wegvalt’, zo sprak hij op zijn bekende semi-nonchalante toon op een van de bijeenkomsten van De Nuttelozen, waar ze tweemaandelijks met nog enkele achtergebleven vaders onder het genot van sigaren en cognac de Oude Wereld 1'De Oude Wereld' is een veelgebruikte verwijzing naar de laaggelegen delen van de wereld die verloren gingen in het Rampjaar 2101. In specifieke teksten van auteurs afkomstig uit de Eilanders-gemeenschap verwijst de term naar de gebieden die verdwenen onder de vloedgolf van 2122. herdachten.

‘Daarnaast Jur, je doet het niet alleen voor dat kind van je, het is voor jou toch ook heerlijk om eens flink door elkaar gerammeld te worden in zo’n waggelbaan? Veel meer dan wat virtuele fellatio valt er voor jou hier niet te beleven en ook dat moet op een gegeven moment toch gaan vervelen.’

Jurjens irritaties smolten grotendeels weg als hij z’n aandacht richtte op Snow, die met geconcentreerde blik de vele kleuren wit van dit themapark in zich opnam. Een expressief kind was het nooit geweest en ook eigenlijk te oud om nog in de hele Puck-manie mee te gaan – een jaar of twee geleden zou de betovering pas echt groot zijn geweest, maar toen verzette Jurjen zich nog tegen dit vermaak, deze exploitatie van wat in zijn kringen als een genocide beschouwd werd – maar de jongen vermaakte zich duidelijk en dat deed hem goed. Ze hielden stil bij een ijskraam om een gigantische gletsjercoupe te bestellen. IJsjes eten op Antarctica, hij zou erom gelachen hebben toen hij nog in de Oude Wereld woonde. Met de exotische temperaturen die hier stonden afgesteld, voelde het weinig opmerkelijk.

‘IJsjes eten op Antarctica, hij zou erom gelachen hebben.’

John had gelijk, Jurjen verveelde zich te pletter. De heren-avondjes waren in al hun pseudo-ironische pathetiek een van de weinige dingen om naar uit te zien. Hij zou graag zeggen dat hij voldoening haalde uit het vaderschap, maar deze mannen viel niets wijs te maken. Ook hun kroost bracht de meeste tijd door tussen hun schermen, waarmee ze regelmatig in contact stonden met het oostelijke deel van het continent, daar waar nog ijs lag, waar de koepels nog hun oorspronkelijke functie vervulden, omdat een dikke jas niet afdoende was om naar buiten te kunnen, en waar nog échte pinguïns rondliepen. Daar bevonden zich De Nuttigen, zoals ze in navolging van hun eigen geuzennaam hun geliefden of exen – het onderscheid tussen beiden viel moeilijk te maken als je zo ver uit elkaar woonde – betiteld hadden.

De Nuttigen deden onderzoek naar plankton, visstand, smeltwater en andere zaken die daar aan constante veranderingen onderhevig waren, waar de menselijke controle nog niet alles bepaalde.2De ontginning van Antarctica concentreerde zich vanaf ruwweg het midden van de tweeëntwintigste eeuw op het Centrale IJsveld. De arbeid was berucht om het aantal levens die het kostte. Met name de controversiële techniek van het Gletsjerafsmelten was gevaarlijk, maar kon vanwege overwegingen van economische rentabiliteit lang niet uitgevoerd worden door arbeidsrobots. De laatste keer dat Jurjen zijn geliefde had gezien – hij beschouwde Aurora nog als geliefde – hadden ze de koepel op ‘zwoele zomeravond’ ingesteld. Vier maanden geleden was dat, maar Jurjen hoefde slechts z’n ogen te sluiten om naar die avond terug te keren. Natuurlijk hadden ze het vooral over haar werk gehad. Zij bracht de veranderende broedtochten van de keizerspinguïn in kaart. Voor zijn laatste verjaardag had zij Snow een hologram van zo’n beest gegeven. Elke keer als Jurjen de deur naar de kinderkamer opendeed om z’n beddengoed te verschonen, schrok hij zich te pletter als hij dat ding – een onvoorspelbaar amalgaam van natuur en techniek – rond zag waggelen. Het had weinig gemeen met die sullige Puck die vanuit elke hoek van dit park op hen af kwam, ook een hologram maar dan geprogrammeerd naar de wetten van wat een kinderhoofd verdoofde. Soms begon dat wezen op die kamer naar hem te schreeuwen, in een kast had het virtuele eieren gelegd. Hij begon Snows kamer steeds meer te vermijden en droeg de jongen op voortaan zelf z’n bed te verschonen, wat nu dus vermoedelijk nooit meer gebeurde. Zo’n hologram was eigenlijk geen kinderspeelgoed, het werd voor onderzoeks-doeleinden gebruikt. Het herinnerde Snow constant aan z’n moeder, waardoor Jurjen zich nog nuttelozer voelde.

‘Soms begon dat wezen op die kamer naar hem te schreeuwen, in een kast had het virtuele eieren gelegd.’

Natuurlijk wist Jurjen dat de zaken hier gauw zouden veranderen. Het was een onderwerp dat door De Nuttelozen vaak besproken werd. Zij waren Pioniers, spoedig zou een groter deel van de Oude Wereld volgen en konden er nieuwe dingen worden opgebouwd. Vooraanstaande dingen, fraaie dingen, mooie dingen. Ze zouden zich niet meer in nostalgie hoeven te wentelen. Natuurlijk, de vluchtelingen waren hen voor geweest, maar die telden niet mee. Ze bevonden zich niet voor niets in aparte koepels, waar ze voldoende voorzieningen hadden om te overleven, maar ook niet meer dan dat nodig hadden. Zij kwamen immers van een andere cultuur, zij zouden zich nooit vervelen. Je zag er een aantal van rondlopen in Penguin World, dat stemde Jurjen treurig. Als je je overgaf aan deze massa-hypnose zonder er de ironie van in te kunnen zien, dan was je pas echt verloren.

‘Vermaak je je een beetje?’ vroeg Jurjen aan Snow, nadat ze drie keer over de kop waren gegaan in de smeltsimulator.
‘Ja hoor, papa’, zei hij.
‘Waarom kijk je dan zo droevig?’
‘Ik zou zo graag willen dat mama hier bij was.’
‘Ach, m'n jongen. Maar je weet waarom ze er niet is, toch?’
‘Ja, 'sprak Snow monotoon, 'zij moet de wereld redden.’
Zwijgend liepen ze verder naar de volgende attractie.

We all live in a Penguin World, we all live in a Penguin World.

Niet voor het eerst vroeg Jurjen zich af waar de speakers verborgen zaten. Waarschijnlijk achter de buitenste laag van de koepel. Een paar jaar geleden was Penguin World naar een vrijstaand onderkomen verhuisd, omdat de temperaturen het nu mogelijk maakten van buiten te komen. Niet alle veranderingen waren dus negatief, hij had er niet aan moeten denken dat het pretpark zou gaan uitbreiden binnen hun leefkoepel en er altijd gevaar bleef dat muziekje op te vangen.

‘Ik wil later ook de wereld gaan redden’, verbrak Snow de stilte. Hij zei het voor het eerst hardop, maar Jurjen wist al veel langer dat de jongen z’n moeder zou volgen, zoals alle weldenkende kinderen hun moeders zouden volgen. De Nuttelozen bleven achter met hun gesmolten illusies en dat was eigenlijk al heel wat.

1

'De Oude Wereld' is een veelgebruikte verwijzing naar de laaggelegen delen van de wereld die verloren gingen in het Rampjaar 2101. In specifieke teksten van auteurs afkomstig uit de Eilanders-gemeenschap verwijst de term naar de gebieden die verdwenen onder de vloedgolf van 2122.

2

De ontginning van Antarctica concentreerde zich vanaf ruwweg het midden van de tweeëntwintigste eeuw op het Centrale IJsveld. De arbeid was berucht om het aantal levens die het kostte. Met name de controversiële techniek van het Gletsjerafsmelten was gevaarlijk, maar kon vanwege overwegingen van economische rentabiliteit lang niet uitgevoerd worden door arbeidsrobots.